Våren 2015
BACKSLAG
ÖVRIGT
Arbetet våren 2014
Så har vi då äntligen lyckats få tag på en "ny" motor, det är bara det att den är ju inte direkt ny. Men den är mycket mycket starkare än den vi har idag, så det kommer förhoppningsvis bli ett stort lyft för vårt kära lilla skepp. Den "nya" motorn är en Volvo Penta MD 21A på 75 hk. Nu kan jobbet börja med att demontera vår befintliga motor samt framförallt, GÖRA RENT där den satt.
Vi har visst fått en Product Bulletin tillsammans med motorn som är för en MD21B med ett MS3B backslag. Vi har ju en MD21A så letade på Volvos hemsida och där fanns den "rätta" måttritningen dock på eng. Ringde till Micab Marin också och uppgav serienumret på motorn, fick veta att den är från 1975.
Instruktionsbok till ALBIN motorn:
AD2_instruktionsbok_swe.pdf (4871908)
Instruktionsböcker till Volvo Pentan:
VPmd21aVerkstadshandbok eng.pdf (6676576)
InstruktionsbokVPMD21A.pdf (3663581)
Produkt bulletin till MD21A:
Product Bulletin MD21A.pdf (325146)
Och en annan bra instruktionsbok från Volvo Penta:
"Stävlagret är propelleraxelns upphägningspunkt och blir fastmonterat med bultar i båtens akterstäv. I stävlagret sitter ett utbytbart vattensmort gummilager som ofta kallas cutlesslager. Stävlagret är konstruerat så att vatten hela tiden strömmar genom cutlesslagret för att smörja propelleraxeln."
https://sleipnerab.se/se/?s=produkter&artid=USL25
Stävlagret, det yttre lagret utanför skrovet närmast propellern (ett nyare sådant) är alltid vattensmort, ofta med ett gummilager eller ett så kallat cutlesslager inuti som är utbytbart. Det inre lagret eller packboxen, kan antingen vara oljesmort, fettsmort eller vattensmort. Vårt nuvarande system är dock nåt annat, ÄLDRE eventuellt Albinsystem:
https://www.maringuiden.se/forum/;thread=433108
https://www.diybob.com/diyPackingGland.htm
Gammal variant tydligen, kanske en sådan som vi har:
Tror inte vi har en sån här som nedan: