Våren 2015

BACKSLAG

 
Nu är våren här, igen! Det betyder arbete med båten. Vi måste ha ett annat backslag än ett In-line (BW) har vi insett. Det går inte att få ner motorn så djupt att det fungerar med ett sådant. Ett drop center ska det vara. Exempelvis:
 
TMC Technodrive 260
 
Eller
 
ZF 25 M / Hurth HBW 250
 
 
Eller
 
PRM 120 D (Drop Center)
 
 
 

ÖVRIGT

Även motorbädd i ek eller lärk. Detta finns hos Testrum i Märsta www.testrum.se
 
SAE 7 på MD21A betyder att drivskiva ej behöver bytas för TMC eller ZF/Hurth men måste bytas ifall ett PRM ska monteras tillsammans med motorn www.rodahl.se
 
4" utgående anslutning på backslagen passar adaptern vi har som ska sitta mellan backslag och Aquadrive-knuten, adaptern inhandlad på Capella Marin www.capella.se

Arbetet våren 2014

 
Skrovgenomföringen nere till höger i första bilden i bildgalleriet nedan (på rengjorda motorrummet) är på bilden inte utbytt. Nu finns där en ny genomföring i 1" i rostfritt stål med kulventil.
 
"Nya" motorn Volvo Penta MD 21A 75 hk renoverad och redo att lyftas i båten. På bildserien med motorn ett MS3 backslag, vilket blev utbytt till ett Borg Warner (hydrauliskt; utväxling 1,91:1) som passar tillsammans med Aquadrive-knut. MS3-backslaget hade 8 graders lutning vilket inte passade i båten. Vi behövde ha ett rakt backslag då vår axelgenomföring är rak. När vi bytte backslag behövde vi även byta till en annan propeller som gick i rätt riktning, samt skaffa en adapter mellan backslag och Aquadrive/Scatra-knut.
 
Det visade sig att det blev för trångt att få plats med detta på den gamla motorns ställe i motorrummet. Vi behöver därför flytta fram motorn i båten. Dessutom är avståndet mellan där axeln ska gå in i backslaget och botten på oljetråget större på nya motorn jämfört med den gamla. Detta resulterar i att motorn måste placeras så lågt i båten som möjligt, och också längre fram där den kan ligga djupare, för att få en rät linje ut genom hylsröret och i sin tur ut till axelgenomföringen. Detta har visat sig vara lite knepigt för amatörer som oss. Vi har behövt karva i vissa bottenstockar samt ta bort den gamla motorbädden helt. Vi kommer att behöva sätta dit nya bottenstockar för att förstärka de som vi har sågat i, förmodligen i metall. Motorbädden vet vi inte än hur vi ska göra med, vi har fått tips om fyrkantsprofil i rostfritt stål. Det blir svårt att få plats med motorbädd i trä. Här är vi nu och har således kört fast...

Motorbyte

Så har vi då äntligen lyckats få tag på en "ny" motor, det är bara det att den är ju inte direkt ny. Men den är mycket mycket starkare än den vi har idag, så det kommer förhoppningsvis bli ett stort lyft för vårt kära lilla skepp. Den "nya" motorn är en Volvo Penta MD 21A på 75 hk. Nu kan jobbet börja med att demontera vår befintliga motor samt framförallt, GÖRA RENT där den satt.

Bellan förevigad

Hylssystem till Pentan

Ritningar Volvo Penta MD 21B

Vi har visst fått en Product Bulletin tillsammans med motorn som är för en MD21B med ett MS3B backslag. Vi har ju en MD21A så letade på Volvos hemsida och där fanns den "rätta" måttritningen dock på eng. Ringde till Micab Marin också och uppgav serienumret på motorn, fick veta att den är från 1975.

Ritning Volvo Penta MD 21A

Instruktionsbok till ALBIN motorn:

AD2_instruktionsbok_swe.pdf (4871908)
 

Instruktionsböcker till Volvo Pentan:

VPmd21aVerkstadshandbok eng.pdf (6676576)
InstruktionsbokVPMD21A.pdf (3663581)

Produkt bulletin till MD21A:

Product Bulletin MD21A.pdf (325146)

 

Och en annan bra instruktionsbok från Volvo Penta:

volvo_penta_installationshandbok_sma_motorer.pdf (4835653)

Gamla axelsystemet

"Stävlagret är propelleraxelns upphägningspunkt och blir fastmonterat med bultar i båtens akterstäv. I stävlagret sitter ett utbytbart vattensmort gummilager som ofta kallas cutlesslager. Stävlagret är konstruerat så att vatten hela tiden strömmar genom cutlesslagret för att smörja propelleraxeln." 

https://sleipnerab.se/se/?s=produkter&artid=USL25

Stävlagret, det yttre lagret utanför skrovet närmast propellern (ett nyare sådant) är alltid vattensmort, ofta med ett gummilager eller ett så kallat cutlesslager inuti som är utbytbart. Det inre lagret eller packboxen, kan antingen vara oljesmort, fettsmort eller vattensmort. Vårt nuvarande system är dock nåt annat, ÄLDRE eventuellt Albinsystem:

Utklippt från Träbåtsakutens forum, skrivet av Jörgen Karlsson moderator:
"I tur och ordning kommer från propellern räknat: hylslager, hylsrör och sedan i förkant på hylsröret själva tätningen. På äldre installationer pressar man fett in i hylsan, hylslagret i akterkant är då ett fettsmort vitmetall (babbits-)lager och tätningen i hylsrörets framkant är en fettsmord glandtätning med flera varv av en speciell fläta (ofta av grafiterad naturfiber) som via åtdragningen av glandtätningens packbox omsluter axeln och pressas mot denna. Glandtätningen ska vara lagom åtdragen, så att tätningen inte blir mer än ljummen vid drift. Är flätan slut får man lägga in ett eller flera varv med ny fläta. Man lägger in ett varv och kapar sedan flätan så att "stumlask" bildas. Erfodras ytterligare ett varv så förskjuter man "stumlasken" med ett halvt varv likt med kolvringar. Man lindar alltså inte flera varv på en gång som en spiral runt axeln. 
 
På "moderna" fritidsbåtsaxlar (och även många moderniserade veteraner) så ser det ofta lite annorlunda ut. I akterkant sitter det ofta ett vattensmort gummilager (även kallat cutless-lager) och i förkant på hylsan endera en ursprunglig fettsmord glandtätning (som nu endast behöver tillföras ett minimum fett för sin egen smörjning eftersom det ej längre finns ett fettkrävande glidlager i hylsans akterkant) alternativt en oljesmord läpptätning med ett högt placerat gravitationskärl med hylsolja."
 

https://www.maringuiden.se/forum/;thread=433108

https://www.diybob.com/diyPackingGland.htm

Gammal variant tydligen, kanske en sådan som vi har:

 

Tror inte vi har en sån här som nedan: