Fartygsbefäl Klass VIII

Ny överbyggnad
Blogg
Lite uppdejtad båttäckning denna vintersäsong...
Konstnären till bilderna ovan samt till bilden med den unga sjömannen i bloggens header heter Quyen Dinh. Eftersom jag tycker om sailor vintage så gillar jag hennes bilder skarpt. Hon lyckas fånga det där lite vemodiga som man ibland kan känna att gamla fotografier förmedlar tycker jag, tillsammans med det tidstypiska konstnärliga uttrycket.
Bilden längst till höger i headern, det illustrerade collaget, har gjorts av konstnären Clément Pâris.
Källor till resterande bilder kommer att komma så småningom.
"Sjömannen som blev konstnär"
Torsten Billman har gjort en hel del fina saker...
https://hd.se/kultur/boken/2011/11/29/sjomannen-som-blev-konstnar/
"Eldarskans" omkring 1942
Torsten Billman Bildmakaren; ABF och Hallands Konstmuseum; redaktör: Dan Lennervald
Såhär såg båten ut innan vi började vårrusta henne.
Slipat samt grundmålat här och där med en primer.
Målat friborden vitt 2 ggr och påbörjat 1:a vändan med röd bottenfärg.
Här målas det bottenfärg 2:a ggn...
Och så äntligen var det dags att försiktigt avlägsna tejpen... Lite skillnad från före slipning och målning blev det trots allt!
Bilden ovan till höger är iofs efter upptag men det var tydligen en synnerligen giftig bottenfärg vi råkade få tag på... (börjar på I). Gillar't inte. Det ska finnas nåt mer miljövänligt som ska kollas upp till våren 2014 och seriöst funderas på istället. Och så kan man ju bottentvätta under säsongen också. Vi hade tänkt göra det men det blev aldrig. Får bli att vi testar i sommar istället.
På väg till uppläggningen. Hammarbykanalen och Årstaviken...
Vid bryggan innan upptagningen oktober 2013.
Precis innan sjösättning i Torsby på Värmdö slutet av april 2013, nymålat skrov.
På upptagningsvarvet innan vi lyfte om henne oktober 2013.
Lilla Wilma längst till höger i bild ovan <3
Avgaskröken är ny eftersom den gamla sprack. Så den var vi tvungna att fixa för att komma till uppläggningsvarvet öht. Axelns diameter uppmättes till 30 mm. Vi försökte ta reda på utväxlingen genom att snurra på motorn och mäta hur många varv propellern roterade på ett motorvarv. Det visade sig att propellern roterade nästan ett helt varv per motorvarv. Den stannade på ca 5 i, om man tänker sig klockan, eller till och med "57 minuter i". Detta försköts lite för varje varv motorn roterades. I den svenska instruktionsboken står det att motorn kan levereras med tre olika utväxlingar:
www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/AD2_instruktionsbok_swe.pdf
(se sidan 11)
Reversibla propellern ca 14" i diameter.
Aktern till vänster och backslag till höger ovan.
Axelgenomföring skrov ut till propellern.